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Marie Mattfeld.

  • Profession: Mezzo-soprano.
  • Relation to Mahler: Worked with Gustav Mahler. 900 performances in 22 seasons at the New York Metropolitan Opera (MET).
  • Correspondence with Mahler:
  • Born: Unknown. Before 1897.
  • Died: Unknown. After 1916.
  • Buried: Unknown. 
  1. 1908 Opera New York 07-02-1908.
  2. 1908 Opera Philadelphia 11-02-1908.
  3. 1908 Opera New York 04-03-1908.
  4. 1908 Opera Boston 08-04-1908.
  5. 1908 Opera New York 14-04-1908.
  6. 1909 Opera New York 13-01-1909.
  7. 1909 Opera New York 16-01-1909.
  8. 1909 Opera New York 18-01-1909.
  9. 1909 Opera New York 21-01-1909.
  10. 1909 Opera Philadelphia 26-01-1909.
  11. 1909 Opera New York 04-02-1909.
  12. 1909 Opera New York 19-02-1909.
  13. 1909 Opera New York 22-02-1909.
  14. 1909 Opera Philadelphia 25-02-1909.
  15. 1909 Opera New York 27-02-1909.
  16. 1909 Opera New York 06-03-1909.
  17. 1909 Opera New York 11-03-1909.
  18. 1909 Opera Brooklyn 15-03-1909.
  19. 1909 Opera New York 17-03-1909.
  20. 1909 Opera New York 20-03-1909 MET Concert Gala.
  21. 1909 Opera New York 26-03-1909.
  22. 1910 Opera New York 05-03-1910.
  23. 1910 Opera New York 09-03-1910.
  24. 1910 Opera New York 17-03-1910.
  25. 1910 Opera New York 21-03-1910 (Last opera conducted by Gustav Mahler).

Marie Mattfeld began her singing career in 1897 with the Damrosch-Ellis Opera Company. In 1901, she joined the Metropolitan Opera in New York where she specialized in supporting roles, singing with some of the greatest singers of that era and had over 900 performances during her twenty-two seasons there.

American mezzo-soprano Marie Mattfeld began her singing career in 1897 with the Damrosch-Ellis Opera Company which boasted a roster consisting of Nordica, Melba, Bispham, Gadski, Campanari, Fischer and Kraus. In 1901 she joined the Metropolitan Opera. She specialized in supporting roles, singing with some of the greatest singers of that era. She logged nearly 900 performances during her twenty-two seasons there. Mattfeld is shown here as Hänsel which she performed 76 times, and the Shepherd in Tannhäuser, which she sang only 4 times. Her most performed role, which was vocally unlike either of these, was that of Turridu's mother, Lucia, in Cavalleria Rusticana.

MET 1901-1927

Marie Mattfeld Haus

Der Ursprung der Einrichtung fällt zurück auf die Zeit nach dem ersten Weltkrieg. Im Jahre 1920 standen die beiden Haupthäuser, die bis dahin Schnitzschule der Gemeinde Oberammergau waren, leer. Es kam zu einer Schenkung an die Stadt München, mit der Intention ein Waisenhaus zu gründen. Als Stifterin konnte die deutsch-amerikanische Opernsängerin Marie Mattfeld gewonnen werden, die in Amerika die Stiftungsgelder sammelte und somit die Stiftung ins Leben rief. Im Laufe der Jahre wurden drei weitere Häuser dazu erworben. Die Einrichtung entwickelte sich von einem reinen Waisenhaus, in dem teilweise 120 Kinder und Säuglinge untergebracht waren, hin zu einer Einrichtung der stationären Jugendhilfe. Im Jahre 1999 entstand mit der heilpädagogischen Tagesstätte die erste teilstationäre Betreuungsform der Einrichtung. Da der heilpädagogische Bedarf in der Region zu gering war, entstand 2002 aus der heilpädagogischen Tagesstätte der Integrativ-Hort. Mit zunehmendem Bedarf an Hortplätzen wurde ein weiterer Regelhort eröffnet.

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